Nemôžem si pomôcť, ale reakcia pána ministra na môj článok, ma nijako nepresvedčila. Pán minister ma obviňuje z „uprednostňovania pocitov pred faktami i argumentmi“. Niekoľkokrát som si prečítal svoj článok a podľa môjho skromného názoru, je postavený výsostne na faktoch. Naproti tomu som v reakcii pána ministra nenašiel jediný fakt a argument, ktorý by bol schopný obhájiť jeho stanovisko. Osobne mi z toho zatiaľ vychádza, že jediný argument za, je vlastný pocit pána ministra. Sú snáď spochybniteľné čísla ŠÚ SR o tom, že problém s nezamestnanosťou majú najmä študenti odborných škôl a nie gymnazisti (a neskôr absolventi vysokých škôl)? Je snáď spochybniteľný argument o tom, že gymnázia stoja tento štát menej ako odborné školy? Alebo argument, ktorý sa opiera o stanovisko NÚCEMu o výrazne vyššej úspešnosti gymnazistov v maturitných skúškach z matematiky ako študentov odborných škôl? Navyše v posledných týždňoch bol niekoľkokrát spochybnený „nemecký argument“ pána ministra. Prijímanie žiakov na nemecké gymnázia len do priemeru 1,5 je obmedzené len na niekoľko spolkových republík a navyše je postavené pre úplne inú vekovú skupinu žiakov, ako navrhuje pán minister.
Ďalej ma pán minister obviňuje z vecí, ktoré som nijakým spôsobom v článku nespomenul. V žiadnom prípade si nemyslím, že hodnota jednotky na dedinskej škole je iná (menšia) ako na mestskej. Poznám niekoľko excelentných dedinských škôl (na jednu chodí aj môj syn) a naopak aj niekoľko horších mestských škôl. Zároveň ale, žijem v reálnom školskom svete. A za svojim stanoviskom o nerovnosti známok medzi školami si stojím. Pán minister sa chce riadiť princípom, že kvalita školy nie je daná výškou normatívu pre školy. Tento princíp majú ale na svedomí práve politici a školy ho dlhodobo kritizujú. Jednoducho povedané, ak niekto za hlavný problém nášho regionálneho školstva považuje spôsob prijímania žiakov na gymnáziá (a tým chce vyriešiť neefektívne odborné školstvo) a chce zaviesť ministrom navrhované kritérium vo viere, že potom sa všetko vyrieši (a tí slabší – rozumej tí, ktorí majú na ZŠ priemer nad 1,5 zrazu pôjdu na odborné školy), tak takýto človek je slušne povedané mimo reálneho vnímania problémov školstva.
Je logické a správne, že všetky školy nemôžu byť otvorené každému. Existuje ale niekoľko oveľa lepších spôsobov ako dosiahnuť vyššiu kvalitu žiakov na gymnáziách. V prvom rade je potrebné netlačiť gymnáziá do prijímania čo najväčšieho počtu žiakov, aby prežili. Napr. v dnešnej dobe sa pre gymnáziá stáva neefektívne otváranie tried povedzme s 24 žiakmi. Pre školu je to finančne náročné a trpí najmä samotná kvalita výučby. Existuje niekoľko lepších spôsobov, ako navrhovaný priemer pána ministra. Načo máme Testovanie 9? A čo takto povinné prijímačky na všetkých gymnáziách?
Volanie pána ministra po diskusii k problematike školstva (a aj ku kvalite gymnázií), je chvályhodné. Ak sa však pán minister obáva , ako on tvrdí, najmä takých aktérov ako som ja (to znamená tých, ktorí majú opačný názor ako on), potom sa o diskusii nedá hovoriť. Potom ide len o diktát moci a uprednostňovanie svojich osobných ambícií.
Na záver mi zostáva už len dodať. Osobne úprimne verím, že reakcia pána Čaploviča nebola jeho osobnou reakciou, ale reakciou napísanou niekým iným. Verím, že pán minister bude prihliadať na názory ľudí z učiteľskej praxe a nebude nijakým spôsobom spochybňovať ich právo vyjadrovať sa k diskutovaným témam. Pán minister by mál zísť zo svojho akademického piedestálu, medzi nás radových učiteľov a možno by sa dozvedel veľa zaujímavých vecí a podnetných návrhov. Som učiteľ, akých sú na Slovensku tisícky. Osobne mi veľmi záleží na tom, aby sa naše školstvo posunulo z miesta, smerom dopredu. Som naozaj presvedčený, že mandát ktorým disponuje pán minister, sa dá využiť veľmi správne a efektívne. Na to ale treba vystúpiť z vlastného tieňa, nechať si poradiť a počúvať tých, ktorí naše školstvo tvoria. V opačnom prípade ten cieľ, o ktorom hovorí pán minister prostredníctvom Hammelovho textu, bude nesprávnym smerom.